firma
Studio nagrań i wytwórnia płytowa Ars Sonora (łac. „sztuka dźwięku”) powstała w 2007 roku. Założycielem i właścicielem firmy jest łódzki muzyk i realizator dźwięku – Jakub Garbacz. Główną działalność firmy stanowią specjalistyczne usługi w zakresie realizacji nagrań szeroko rozumianej muzyki klasycznej, oraz kompleksowych wydań płyt CD. Dodatkowo firma zajmuje się produkcją nagrań audio-video.
MIKROFONY
-
stereofoniczny mikrofon wstęgowy z wbudowanym preampem HUM Audio Devices RS-2 (LR Blumlein + Mid-Side)
-
mikrofony pojemnościowe SCHOEPS CMC6, kapsuły open cardioid MK4 (4 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe SCHOEPS CMC6, kapsuły omnidirectional MK2H (2 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe DPA 4006A, kapsuły omnidirectional (3 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe DPA 4011A, kapsuły cardioid (2 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe AKG C-414 XLS – 5 zmiennych charakterystyk (6 sztuk)
-
mikrofony pojemnościowe NEUMANN KM-183, kapsuły omnidirectional (2 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe NEUMANN KM-184, kapsuły cardioid (4 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe NEUMANN TLM-103, cardioid (2 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe Oktava MK-012 kapsuły cardioid + omnidirectional (4 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe AUDIOTECHNICA AT-4033a (2 sztuki)
-
mikrofon pojemnościowy AUDIOTECHNICA ATM-350 (1 sztuka)
-
mikrofony pojemnościowe RODE NT-1a (2 sztuki)
-
mikrofony pojemnościowe RODE NT-5 (8 sztuk)
-
mikrofony pojemnościowe SENNHEISER e614 z charakterystyką superkardioidalną (8 sztuk)
-
mikrofony dynamiczne SHURE SM-57 (2 sztuki)
-
mikrofon dynamiczny SENNHEISER E-602 II (1 sztuka)
-
dysk Jecklina (do nagrań przestrzennych)
-
okablowanie: Gothamm Cables Swiss, Die Hard, Proel, Klotz, Cordial
firma
Studio nagrań i wytwórnia płytowa Ars Sonora (łac. „sztuka dźwięku”) powstała w 2007 roku. Założycielem i właścicielem firmy jest łódzki muzyk i realizator dźwięku – Jakub Garbacz. Główną działalność firmy stanowią specjalistyczne usługi w zakresie realizacji nagrań szeroko rozumianej muzyki klasycznej, oraz kompleksowych wydań płyt CD. Dodatkowo firma zajmuje się produkcją nagrań audio-video.
Jesteśmy jednym z najlepiej wyposażonych studiów nagraniowych w kraju. Nasze studio posiada wąską specjalizację – zajmujemy się tym, na czym się na prawdę znamy, a więc muzyką klasyczną. Wychodzimy z założenia, że firma „do wszystkiego” jest tak na prawdę firmą „do niczego”. Praca nad rejestracją i obróbką nagrań muzyki klasycznej przebiega w inny sposób, niż ma to miejsce w przypadku muzyki rozrywkowej. Wymaga bowiem zastosowania innych urządzeń, technik mikrofonowych oraz narzędzi edycyjno-masteringowych. Nade wszystko zaś wymaga od osoby realizującej nagranie dobrego przygotowania muzycznego: wykształconego słuchu, znajomości zasad harmonii, znajomości instrumentarium, orientacji w literaturze muzycznej, oraz biegłego czytania nut i partytur. Dlatego też najlepiej jest, jeśli osoby zajmujące się produkcją dźwiękową muzyki klasycznej są wykształconymi i czynnymi zawodowo muzykami. To wyróżnia naszą firmę: cała ekipa to muzycy prowadzący aktywną działalność artystyczną. Wiedza i doświadczenie w zakresie wykonawstwa muzycznego sprawiają, że w trakcie nagrań nie ograniczamy się do roli biernych operatorów sprzętu nagraniowego, lecz wspólnie z wykonawcą kreujemy nagrywane dzieło. Mając świadomość tego że już samo nagranie jest dla wykonawcy stresujące i wyczerpujące, staramy się wprowadzać przyjazną i twórczą atmosferę. Wszelkie uwagi i wskazówki interpretacyjne z naszej strony traktujemy wyłącznie jako sugestie dla wykonawców, a nie jako bezwarunkową konieczność decydującą o tym, czy zrealizowane nagranie będzie udane. Ostateczna interpretacja i sposób wykonania utworu są przywilejem wykonawcy.
Dysponujemy niewielkim, zaadaptowanym akustycznie, klimatyzowanym i doskonale wyposażonym studiem w samym centrum Łodzi – tu nagrywamy raczej małe składy wykonawcze, np. tercety, kwartety itp. W studio prowadzimy też wszelkie prace edycyjno-masteringowe. Większość nagrań odbywa się jednak w trybie mobilnym: w salach koncertowych, filharmoniach, kościołach czy przestronnych salach muzealnych na terenie całego kraju, a także poza jego granicami. Realizujemy nagrania stereofoniczne, a także w formatach wielokanałowych (np. system 5.1). We współpracy z zaprzyjaźnionym specjalistycznym studiem video, nagrywamy także filmy muzyczne z najwyższej jakości ścieżką dźwiękową, do późniejszego wydania w formie płyty DVD lub do publikacji w Internecie.
Ważną dziedziną działalności firmy jest własne wydawnictwo płytowe. Prowadzimy kompleksową produkcję – od nagrania do gotowej płyty, włącznie z załatwieniem opłat w ZAIKS i dystrybucją.
Służymy Państwu naszym wieloletnim doświadczeniem. Zaufało nam już wielu muzyków, powierzając nam realizację swoich nagrań i wydając u nas swoje płyty. Mamy na koncie przeszło 200 dużych sesji nagraniowych – materiał z wielu z nich znalazł się na krążkach wiodących wytwórni płytowych, takich jak Acte Prealable czy Dux. Nasze nagrania gościły na antenie Polskiego Radia i TVP. Ars Sonora zrealizowała nagrania do autorskiego projektu Jana Bokszczanina, poświęconego muzyce Krzysztofa Komedy. W projekcie tym prócz organisty Jana Bokszczanina udział wzięła czołówka polskiej sceny jazzowej: Grażyna Auguścik, Tomasz Szukalski, Ryszard Borowski, Robert Majewski i Paweł Gusnar, a płyta doczekała się wielu entuzjastycznych recenzji prasowych, w których uwagę zwracano także na wysoki poziom realizacji nagrań. Wydaliśmy też już prawie setkę płyt kompaktowych i ciągle poszerzamy nasz wydawniczy katalog. Bardzo cieszy nas fakt, że wielu muzyków po udanych nagraniach powróciło do nas, aby zrealizować swoje kolejne projekty fonograficzne.
ludzie
![](https://ars-sonora.pl/wp-content/uploads/2018/07/ludzie_jakub_garbacz.jpg)
JAKUB GARBACZ
właściciel firmy
realizator dźwięku
Urodził się w 1975 roku w Kielcach. Rozpoczął naukę gry na fortepianie w PSM I i II stopnia w Kielcach, oraz naukę gry na organach u Jerzego Rosińskiego – organisty bazyliki katedralnej w Kielcach. W latach 1995-2000 odbył studia w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W roku 2011 ukończył studia podyplomowe w zakresie realizacji dźwięku w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie. Jakub Garbacz prowadzi aktywną działalność artystyczną jako koncertujący muzyk-organista. Występował na większości krajowych festiwali organowych, koncertował także w Niemczech, Włoszech, Szwecji, Finlandii, Czechach i na Słowacji. Pełni funkcję pierwszego organisty Bazyliki Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi. Jest kierownikiem artystycznym cyklu „Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej”. Od 2000 roku zajmuje się realizacją nagrań muzyki klasycznej – początkowo w ramach „wolnego zawodu”, a od 2007 roku w ramach założonej przez siebie firmy „Ars Sonora”. W firmie zajmuje się realizacją i obróbką nagrań, a także bieżącym jej zarządzaniem.
![](https://ars-sonora.pl/wp-content/uploads/2018/07/ludzie_michal_bereza.jpg)
MICHAŁ BEREZA
reżyser dźwięku
Absolwent wydziału reżyserii dźwięku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Tworzył lub współtworzył szereg nagrań płytowych, zarówno muzyki klasycznej (w tym nominowana do nagrody Fryderyki „The Power of Polish Violin”) poprzez jazz („Classic on Jazz”) jak i muzyki rozrywkowej („W poszukiwaniu dróg, czyli kolędy stare i nowe”, czy „Dzyń, dzyń”). Uczestniczył jako asystent realizatora dźwięku w pierwszym streamingu Opery Narodowej w jubileusz 250-lecia Teatru Narodowego oraz przy otwarciu platformy internetowej Teatr Wielki Opera Narodowa. Odpowiadał także za nagrania dźwięku na planach filmowych m.in. „Prawykonanie x 3”, „Suita warszawska Warsaw Music II” – w tym również mix 5.0. Współtworzył warstwę dźwiękową do instalacji „Jakby ich nie było, czyli bunt w Królikarni” w ramach festiwalu muzyki współczesnej „Warszawska Jesień”.
Z zamiłowania skrzypek – ukończył szkołę muzyczną II stopnia w Łodzi, potem kontynuował edukację na UMFC w Warszawie oraz na wielu kursach w zakresie wykonawstwa historycznego na skrzypcach barokowych.
W firmie Ars Sonora zajmuje się realizacją nagrań oraz ich postprodukcją.
![](https://ars-sonora.pl/wp-content/uploads/2018/07/ludzie_marcin_loga.jpg)
MARCIN LOGA
elektronik
informatyk
realizator
Pianista, perkusista, kompozytor i aranżer. Absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2009 roku współpracuje z Akademicką Orkiestrą Politechniki Łódzkiej, z którą koncertuje w kraju i za granicą. W 2011 roku dołączył do ekipy Ars Sonora. Od 2012 roku współpracuje z Orkiestrą Marcina Wernera jako perkusista, nagłośnieniowiec i realizator nagrań. Współpracuje też z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, gdzie zajmował się obsługą nagłośnienia na potrzeby koncertów i spektakli, m.in.: zrealizował tam nagłośnienie premiery spektaklu „Mężczyzna Prawie Idealny” i sylwestrowego koncertu „Chcę do nieba. Leningrad Łódź”. W firmie zajmuje się konfiguracją komputerów, serwisem urządzeń studyjnych oraz realizacją nagrań.
![](https://ars-sonora.pl/wp-content/uploads/2018/07/ludzie_mirek_lukasiewicz.jpg)
MIREK ŁUKASIEWICZ
grafik
Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej oraz Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 20 lat zajmuje się projektowaniem graficznym i przygotowaniem projektów do druku. Realizuje także strony internetowe.
Obecnie w ASP w Łodzi młodym adeptom sztuki projektowania przekazuje wiedzę na temat komputerowych programów graficznych. Na stałe współpracuje z łódzką Akademią Muzyczną, zapewniając oprawę graficzną wydarzeń artystycznych, koncertów i wydawnictw realizowanych przez uczelnię.
![](https://ars-sonora.pl/wp-content/uploads/2018/10/MG_18A9149-e1547628400956.jpg)
MICHAŁ GRABIAS
pianista
Michał Grabias jest absolwentem klasy fortepianu łódzkiej Akademii Muzycznej, ma także duże doświadczenie zawodowe jako manager kultury. W naszej firmie zajmuje się dystrybucją płyt, obsługą dystrybucji cyfrowej, witryny internetowej oraz internetowego sklepu płytowego DobrePlyty.pl . Michał obsługuje też nasze „wirtualne” biuro. Dzwoniąc na firmowy numer usłyszycie właśnie głos Michała, a na 99% korespondencja wysłana na nasz adres mailowy trafi właśnie do Niego.
sprzęt
Przy rejestracji muzyki klasycznej bardzo duże znaczenie ma jakość używanego sprzętu. Muszą to być bowiem urządzenia o bardzo wysokiej czułości, a jednocześnie odporne na wysokie ciśnienie akustyczne. Przede wszystkim zaś musi je cechować neutralna, możliwie najbardziej liniowa charakterystyka. Nasze studio należy do ścisłej krajowej czołówki jeśli chodzi o sprzęt. Wyposażenie naszego studia stanowi najwyższej klasy profesjonalny sprzęt wiodących światowych producentów. Próżno u nas szukać tanich produktów firm takich jak: T-Bone, MXL, Omnitronic, Behringer i pochodnych jak i niskobudżetowych rozwiązań stosowanych w homerecordingu – firm takich jak M-Audio itp. Bojkotujemy też produkty firm, które w bezpardonowy sposób podrabiają produkty uznanych producentów, nie zadając sobie nawet trudu modyfikacji ich wyglądu zewnętrznego. Korzystamy z preampów i interfejsów niemieckiej firmy RME – to najwyższej klasy sprzęt używany na całym świecie przez wiodące studia i wytwórnie płytowe specjalizujące się w muzyce klasycznej. Nasz sprzęt pracuje w cyfrowym standardzie światłowodowym MADI. Studio wyposażone jest w przeszło 40 mikrofonów wyłącznie najlepszych światowych marek: DPA, Schoeps, Neumann, Audio-Technica, AKG, Sennheiser, Shure i Rode.
Nie szczędzimy bowiem środków na dobór profesjonalnych urządzeń. Oto ich pełna lista:
MIKROFONY
- stereofoniczny mikrofon wstęgowy z wbudowanym preampem HUM Audio Devices RS-2 (LR Blumlein + Mid-Side)
- mikrofony pojemnościowe SCHOEPS CMC6, kapsuły open cardioid MK4 (4 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe SCHOEPS CMC6, kapsuły omnidirectional MK2H (2 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe DPA 4006A, kapsuły omnidirectional (3 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe DPA 4011A, kapsuły cardioid (2 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe AKG C-414 XLS – 5 zmiennych charakterystyk (6 sztuk)
- mikrofony pojemnościowe NEUMANN KM-183, kapsuły omnidirectional (2 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe NEUMANN KM-184, kapsuły cardioid (4 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe NEUMANN TLM-103, cardioid (2 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe Oktava MK-012 kapsuły cardioid + omnidirectional (4 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe AUDIOTECHNICA AT-4033a (2 sztuki)
- mikrofon pojemnościowy AUDIOTECHNICA ATM-350 (1 sztuka)
- mikrofony pojemnościowe RODE NT-1a (2 sztuki)
- mikrofony pojemnościowe RODE NT-5 (8 sztuk)
- mikrofony pojemnościowe SENNHEISER e614 z charakterystyką superkardioidalną (8 sztuk)
- mikrofony dynamiczne SHURE SM-57 (2 sztuki)
- mikrofon dynamiczny SENNHEISER E-602 II (1 sztuka)
- dysk Jecklina (do nagrań przestrzennych)
- okablowanie: Gothamm Cables Swiss, Die Hard, Proel, Klotz, Cordial
KOMPUTERY
dysponujemy czterema wydajnymi komputerami, z procesorami Intel i7. Pracują one na platformach Mac OSX (MacBook Pro) oraz Windows 10. Wszystkie komputery wyposażone są w szybkie, półprzewodnikowe dyski twarde SSD oraz pojemną pamięć RAM.
OPROGRAMOWANIE
korzystamy wyłącznie z legalnego oprogramowania:
- MAGIX Sequoia 13 (główna stacja nagraniowo-edycyjna)
- MOTU Digital Performer 9
- AVID Pro Tools 11
- PRESONUS Studio One 4
- STEINBERG WaveLab 9 (mastering)
- MAGIX Cleaning Lab
- MACKIE Traction
- duży wybór wtyczek, w tym pakiet 61 pluginów WAVES
Diamond Bundle, iZotope Production Music Bundle, Altiverb.
INTERFEJSY, PRZEDWZMACNIACZE I KONTROLERY
- 60-kanałowy interfejs RME UFX+ z cyfrowym mikserem TotalMix i obsługą MADI
- 8-kanałowy interfejs MOTU 8M
- 2-kanałowy interfejs MACKIE Black Jack
- 8-kanałowy przedwzmacniacz RME Micstasy z kartami MADI – 2 sztuki (razem 16 kanałów)
- 8-kanałowy przedwzmacniacz RME OctaMic XTC z systemem MADI – 2 sztuki (razem 16 kanałów)
- 8-kanałowy przedwzmacniacz PreSonus Digimax D8
- 16-kanałowy kontroler DAW PreSonus FaderPort 16
- 8-kanałowy kontroler DAW PreSonus FaderPort 8 (do sesji mobilnych)
STOŁY MIKSERSKIE
- cyfrowy mikser 32-kanałowy SOUNDCRAFT Si Performer 3
- dwa analogowe stoły mikserskie SOUNDCRAFT Spirit 8
ODSŁUCH
- monitory odsłuchowe aktywne APS AEON (para)
- odsłuch pasywny YAMAHA E800 (para) ze wzmacniaczem YAMAHA E810
- monitory odsłuchowe aktywne NEUMANN KH-120A (para)
- monitory odsłuchowe TANNOY Reveal 402 (para)
- monitory odsłuchowe GENELEC 8020B (para)
- sterownik odsłuchowy MACKIE Big Knob Studio
- słuchawki zamknięte AKG K-171 MK II – 2 sztuki
- słuchawki zamknięte AKG K-271 MK II
- słuchawki referencyjne otwarte AKG Q-701
- słuchawki otwarte AKG K-141 MK II
- słuchawki otwarte Beyerdynamic DT-990 PRO
- słuchawki zamknięte Beyerdynamic DT-770 PRO (3 sztuki)
- słuchawki zamknięte Audio-Technica ATH-T300 (10 sztuk)
- słuchawki zamknięte PHILIPS SBC-HP195 (8 sztuk)
- słuchawki zamknięte FOCAL Spirit Professional
- wzmacniacz słuchawkowy 6-kanałowy ALTO z wyjściami na 18 słuchawek
- wzmacniacz słuchawkowy 6-kanałowy PRESONUS HP60 z wyjściami na 12 słuchawek
REJESTRATORY
- wielośladowy komputerowy system rejestracji na stacjach roboczych DAW MAGIX Sequoia, Pro Tools oraz MOTU Digital Performer 8
- zapis równoległy (kopia bezpieczeństwa) na pamięci przenośnej pendrive – RME UFX+
- wielośladowy rejestrator cyfrowy ADAT Alesis
- rejestrator ZOOM H6 z kapsułą XY + MS
- rejestrator cyfrowy MiniDisc Sony
URZĄDZENIA STUDYJNE I PERYFERYJNE
- procesor efektowy ALESIS
- konwerter sygnałów cyfrowych
- odtwarzacz CD Yamaha E810
- odtwarzacz DVD/BD/CD SONY BDP-S370
- 50-metrowy przewód światłowodowy Duplex MADI ALVA – 3 sztuki
- 1,5-metrowe przewody światłowodowe Duplex MADI – 4 sztuki
- DI-Box – 6 sztuk
- intercom, zestaw krótkofalówek MOTOROLA
- System bezpiecznego transportu sprzętu oparty na skrzyniach typu flight case firm THON, EagleCases i PacoCases
STATYWY
- wysokie statywy z extenderem i rozpórką mikrofonową regulowaną, o łącznej wysokości ponad 10 metrów, konstrukcja oparta na produktach firmy Manfrotto (2 zestawy)
- wysokie statywy z rozpórką mikrofonową, konstrukcja oparta na produktach firmy Manfrotto. Wysokość do 3,70 metra (2 zestawy)
- Athletic SA-MIC-10 z długim ramieniem i przeciwwagą (6 sztuk)
- Athletic SA-MIC-5E (10 sztuk)
- K&M 210/30 (18 sztuk)
- konstrukcja GRACE DESIGN do mocowania mikrofonów w układzie: Surround 5, Decca Tree, AB
DO PRODUKCJI VIDEO
- kamera 4K PANASONIC X-1000
- kamera 4K (bezlusterkowiec) PANASONIC GH-4
z optyką 12-35 - kamera 4K (bezlusterkowiec) PANASONIC GH-5
z optyką Leica 12-60
(2 sztuki) - kamera sportowa 4K GoPro HERO 4
- kamera fullHD SONY HDR-PJ810
- stabilizator (gimbal) FeiYu Tech 2000 z podwójnym uchwytem
- zestaw statywów do kamer
(5 sztuk) - oświetlenie ledowe nakamerowe z regulacją
temperatury barwy - lampy halogenowe z soczewką Fresnela i płynną
regulacją mocy
(2 sztuki) - system montażowo-edycyjny MAGIX Video PRO
- zestaw bezprzewodowych mikrofonów lavalier („krawaciaki”)
- mikrofon nakamerowy RODE
- rejestrator ZOOM H6 z kapsułą XY + MS
- akcesoria: akumulatory, karty pamięci itd.
UWAGA !!! Sprzęt studyjny nie jest przechowywany ani w siedzibie firmy w Rąbieniu, ani w siedzibie studia przy ul. Skorupki w Łodzi, lecz w zupełnie innej lokalizacji, pod ciągłym nadzorem ochrony.